Saturday 15 December 2012

- Marry Your Daughter 11 -

MYD 11 - Ayumi punya version.




SAMPAI di rumah, AR terus masuk ke dalam. Penat yang amat tapi dia tetap bawa langkah masuk ke dapur. Ibu sedang memasukkan barang-barang dari plastik ke dalam peti sejuk dan kabinet dapur. AR mendekati seraya menghulur tangan untuk bersalam.
            “Baru balik?”
            AR angguk. “Ibu nak buat apa barang banyak-banyak ni?”
            “Abah Ad nak buat jamuan sikit katanya. Jamuan ringan sekali dengan panggil orang datang buat solat hajat kat rumah kita ni. Dia cakap nak jemput kawan-kawan tentera dia tu. Ni barang-barang ibu beli nak masak untuk jamuan tulah,” jelas Puan Masitah.
            “Ohh...” AR terangguk-angguk. Memang tak peliklah kalau abah yang plan nak buat jamuan tu. Memang biasanya sekali setahun, wajib untuk abah buat solat hajat berjemaah kat rumah ni. Tapi biasanya jemput saudara-mara terdekat dan juga jemaah masjid, mungkin tahun ini berlainan sikit sebab Encik Hamid jemput sekali rakan-rakan tenteranya. Agak-agak, Iadid ada tak?
            Okey, lupakan.
            “Ad dah solat Asar?” Puan Masitah bertanya sambil menoleh ke arah anak gadisnya itu.
            AR menggeleng. Riak mukanya nampak penat.
            “Pergi mandi, lepas tu solat. Nanti turun bawah tolong ibu masak untuk makan malam ni,” suruh Puan Masitah. Tangannya mencapai kuali yang tersangkut di tepi singki.
            AR mengangguk. Terus dia berlalu naik ke tingkat atas. Masuk ke bilik, telefon bimbit dikeluarkan dari beg tangan sambil duduk di atas katil. 20 missed calls daripada Iadid. AR hembus nafas panjang. Dari pagi tadi, tak berhenti-henti Iadid telefon dia. Dalam sejam, mesti ada dua atau tiga kali Iadid telefon. Pelik sungguh, tak kerja ke mamat tu? Agaknya hari ni free kut, itu yang terlebih rajin asyik telefon aje kerjanya. AR tak pula matikan telefon bimbit, tapi memilih untuk silentkan telefon bimbitnya tu. Saja nak mendera Iadid.
            Kejam? Mungkin. AR angkat bahu sebelum bangkit menuju ke bilik mandi.


BERKALI-KALI tudung di kepala dibetulkan, tetap tak menjadi juga. AR merengus geram. Apalah susah sangat nak pakai tudung ni? Bukanlah dia tak pernah pakai tudung langsung. Pernah masa sekolah dulu tapi tak tahu kenapa kali ni susah sangat. Agaknya sebab dah lama tak pakai kut?
            Sedang terkial-kial mengemaskan pin pada tudungnya, pintu bilik terkuak. AR menoleh ke muka pintu. Ibu masuk dengan senyuman manis.
            “Dah siap ke? Tetamu dah ada yang datang tu. Nanti tolong ibu hidangkan makanan atas meja,” kata Puan Masitah sambil menghampiri anak gadisnya itu.
            “Belumlah, bu. Susah sangat nak pakai tudung ni. Kalau macam ni Ad tak payah pakai tudunglah!” rungut AR geram.
            “Eh, kenapa cakap macam tu? Tak elok, Ad...” tegur Puan Masitah. Tudung yang masih terletak di atas kepala AR dipegang. Kemudian dibetulkan perlahan-lahan sambil berkata, “Ibu suka tengok Ad pakai tudung. Cantik...”
            AR diam. Hanya menunggu sampai ibu selesai memakaikan tudung untuknya.
            “Ad tahu tak, bertudung tu wajib?” Perlahan Puan Masitah bertanya. Nadanya lembut sekali.
            AR masih tetap diam. Matanya terkebil-kebil merenung ibu.
            “Dulu masa Ad sekolah lagi, ibu dah pernah pesan, jangan buka aurat walau apa pun yang jadi. Tapi mungkin Ad lupa pesanan ibu. Tak apa, ibu tak salahkan Ad. Mungkin salah ibu sebab tak tegas tegur Ad sejak mula lagi...”
            AR terus diam mendengar. Anak matanya kini jatuh merenung lantai.
            “Ad nak dengar satu cerita?” tanya Puan Masitah. Tangannya masih membetul-betulkan tudung di kepala AR.
            AR tak menjawab.
            “Pada satu hari, ada seorang pelajar perempuan datang lambat ke kelas. Pensyarah dia tak bagi dia masuk kelas sebab memang dah tertulis dalam undang-undang, pelajar yang datang lambat tak dibenarkan masuk kelas. Pelajar tu marah-marah dengan pensyarah tu sebab tak patut dia tak dibenarkan masuk. Dia cakap, dia bayar yuran mahal-mahal untuk datang belajar tapi kenapa dia tak dibenarkan masuk? Ad tahu pensyarah tu jawab apa?”
            AR menggeleng.
            “Pensyarah tu cakap, kalau tak nak ikut undang-undang, berhenti belajar di kolej tu dan cari kolej lain yang tak ada undang-undang. Dengan cara tu, pelajar tu boleh buat apa aje yang dia suka, tak payah takut kalau ada orang lain marah. Hidup sendiri, tak ada orang peduli, kan ke macam tu lagi senang?”
            AR masih tekun mendengar.
            “Samalah juga dengan Islam. Allah dah tetapkan undang-undang untuk kita ikut. Kalau Dia kata kita wajib tutup aurat, maknanya kita wajib tutup walau apa pun yang jadi. Kalau kita tak nak ikut suruhan Dia, baiklah kita cari dunia yang tak ada Tuhan, tak ada Pencipta dan hidup untuk diri kita sendiri aje. Ad nak tak hidup tanpa Tuhan? Tanpa ada orang yang perhatikan kita siang malam? Yang kabulkan doa kita? Yang beri apa saja yang kita minta tanpa ada hadnya?”
            AR menunduk. Kolam matanya berkaca tiba-tiba. Betapa selama ini dia memandang ringan soal aurat seorang Muslimah. Ya Allah, kenapa aku jadi begini? Di mana ajaran ibu selama ini? Kenapa aku alpa dengan semuanya?
            Puan Masitah mengemaskan pin pada tudung AR. Sempurna. “Dah, cantik anak ibu pakai tudung,” pujinya.
            AR masih tak menjawab. Spontan dia memeluk ibu erat-erat.
            Puan Masitah tersenyum. Moga-moga terkesan di hati AR apa yang telah diberitahunya tadi. “Nanti turun ya, kita solat isyak dan hajat sama-sama kat bawah, lepas tu tolong ibu hidang makanan,” pesannya sebelum berlalu keluar.
            AR pandang wajahnya di cermin. Ciptaan Allah itu semuanya cantik. Tapi pasti lebih cantik andainya ciptaannya itu ditutupi dan dilindungi hanya untuk tatapan yang halal sahaja. AR menyapu air jernih di birai matanya.


SUNGGUH AR tak tahu-menahu Iadid yang akan jadi imam malam itu. Di ruang tamu yang sudah dikosongkan, para jemaah mendirikan saf. Jemaah lelaki di bahagian depan, jemaah perempuan di bahagian belakang dengan dipisahkan dalam beberapa jarak.
Ketika terdengar suara lelaki itu melaungkan azan isyak, hati AR tersentuh. Dalamnya terasa. Apatah lagi ketika Iadid melaungkan bacaan surah-surah di dalam solat. Sambil berusaha untuk khusyuk dalam setiap rakaat yang dilakukan, AR tak dapat menafikan perasaannya malam itu. Lain daripada biasa. Sungguh. Tak pernah dia merasakan perasaan itu sebelum ini. Hati yang keras bagaikan mencair dengan sendirinya, hanya dengan mendengar alunan suara Iadid melagukan ayat-ayat suci Al-Quran.
Selesai solat isyak dan juga solat hajat, AR menyambut huluran tangan para jemaah wanita. Kemudian cepat-cepat dia membawa diri naik ke tingkat atas. Di dalam bilik, duduk bersendirian di atas katil, otaknya masih belum mampu berhenti berfikir tentang Iadid.
Kenapa selama ini dia perlu menilai Iadid dari segi kasih sayang yang terbahagi buat dia dan Fitri sedangkan iman di hati lelaki itu lebih penting? Kenapa perlu dia pertikaikan masa silam Iadid sedangkan lelaki itu sudah berubah ke arah yang lebih baik sekarang? Kenapa perlu dia memandang Iadid melalui kisah cinta lamanya berbanding cintanya yang lebih kuat dan utuh untuk Dia Yang Maha Esa?
Tak sempat ditahan, setitis demi setitis air matanya gugur ke pipi. Ya, Adnin Rania anak Encik Hamid yang selama ini tak suka menangis, degil, nampak aje manja tapi hati keras yang amat, menitiskan air mata. Bukan kerana seorang lelaki, tetapi kerana penyesalan. Penyesalan kerana melebihkan sesuatu yang tidak penting daripada yang telah Allah syariatkan dalam memilih pasangan hidup.
Ya Allah...


PINGGAN-PINGGAN yang sudah siap dibasuh diambil dan dilap satu-persatu dengan kain di tangan. Ramai rakan-rakan sekerja Encik Hamid yang datang malam ini tapi tak semua dapat hadir sebab terikat dengan jadual kerja. Nun di depan pintu, Iadid sedang berbual dengan Encik Hamid. AR sedar berkali-kali anak mata lelaki itu singgah di wajahnya tapi dia buat-buat tak tahu aje. Cool, Ad... cool...
            Nampak cool, sedangkan di hati Allah aje yang tahu. Kalau ikut hati, nak aje dia pergi jumpa Iadid dan bagitahu, “Iadid Arsyad, saya dah maafkan awak. Jom kita kahwin?”
            Itu kerja gila. AR geleng kepala laju-laju.
            “Kenapa, Ad?”
            Sapaan itu memeranjatkan AR. Mujur tak terlepas pinggan kaca di tangan. “Ya, abah. Eh, apa abah cakap?” Gelabah.
            Encik Hamid simpan senyum. “Iadid nak jumpa Ad kejap. Ada benda dia nak cakap dengan Ad.”
            Eh? Baru aje terfikir nak jumpa mamat tu face to face malam ni, dia dah mula dulu. Berani betul minta izin abah. Dan semudah itu abah izinkan?
            “Kejap aje, jangan lama-lama. Abah tengok dari sini,” tambah Encik Hamid.
            AR angguk. Abah tetap abah. Pinggan di tangan diletakkan di atas meja. Kemudian perlahan-lahan dihampiri Iadid yang masih setia menunggu di tepi pintu rumah. “Ehem.” Deham sekali. AR buat-buat muka tak ada perasaan. Sesekali tangannya membetulkan tudung walhal tak ada cacat celanya langsung.
            Encik Hamid ambil alih tugas AR mengelap pinggan sambil anak matanya tak lepas-lepas memerhatikan anak gadisnya itu dengan Iadid.
            “Ehem...” Iadid juga pura-pura berdeham. Tiba-tiba jadi kekok. Tadi bukan main confident lagi, siap mintak Encik Hamid jadi orang tengah. Agaknya sebab AR cantik sangat kut malam ni?
            “Cantik awak pakai tudung.” Terlepas pujian itu dari bibir Iadid. Dikerling wajah AR dengan ekor mata.
            Kembang hati AR mendengar pujian itu. Walaupun muka Iadid tak dipandang, tapi dia tahu lelaki itu ikhlas hanya dengan mendengar nada suaranya.
            “Ad...” panggil Iadid perlahan.
            AR pandang luar rumah.
            “Saya tahu awak masih marah saya pasal hal tu. Saya...” Iadid tunduk bawah.
            AR diam menanti kata-kata seterusnya. Memang hati dia dah makin cair, tapi malu nak tunjuk direct depan Iadid.
            “Saya mintak maaf lagi sekali. Saya memang tak berniat nak tipu awak. Kisah silam saya, kisah cinta lama saya, saya tak nak kenang lagi. Itu semua cerita lama. Saya tak ceritakan pada awak sebab saya nekad nak mulakan kisah baru dengan awak. Kisah cuma ada awak dan saya.” Tenang Iadid menyusun kata. Tapi AR tak tahu dah sehari suntuk hari ni dia menghafal ayat-ayat tu. Bukan sekadar nak ambil hati, tapi memang ikhlas dari lubuk jiwa.
            Sekali lagi hati AR rasa pilu. Kenapa cepat sangat dia tersentuh malam ni? Pertama, masa dengar nasihat ibu. Kedua, masa solat dan Iadid jadi imam. Ketiga, waktu ini, situasi ini, berdepan dengan Iadid yang tiba-tiba bertukar jadi mat jiwang. Tapi AR suka. Eh eh...
            “Mungkin awak takkan faham apa yang saya rasa. Tapi Ad... saya janji, saya takkan berhenti sampai awak maafkan saya. Fitri masa silam saya dan awak masa depan saya.”
            Okey, air mata dah nak jatuh. Cepat-cepat AR pusingkan tubuh menghadap pintu sambil tangan kiri mengesat air itu. Tak mau Iadid nampak. Touching woo...
            Iadid tak cakap apa-apa lagi. Dia berlalu mendapatkan Encik Hamid. Selepas menyalami orang tua itu, dia terus meminta diri untuk pulang. Ketika berselisih dengan AR di muka pintu rumah, hanya senyuman manis dihulurkan buat gadis itu.
            Hati AR tersentuh lagi. Ditahan sekuat hati untuk tak menangis. Tidak di depan abah, apatah lagi di depan Iadid.
            Di dalam kereta, Iadid memandu sambil berkhayal melayan lagu yang diputarkan di corong radio.

Aku bertahan di sisimu demi cinta
Takkan kutinggalkan dirimu kerana cinta
Tak mudah untuk dimengerti
Dan mungkin memang tak perlu dimengerti...

            ‘Fitri masa silam, AR masa depan,’ bisik hati Iadid.


***********************************************

Okeh! Akhirnya berjaya jugak daku menyambung MYD ni. Thanks a lot untuk Kak Yus sebab dah susah2 bukak ruang untuk saya sambung cerita ni. And finally, dah terpost di sini dengan selamat. Hope uolls suka dengan entri ni. Ni aje yang termampu, harapnya semua puas hati. Nak lebih lagi, mintak dengan Cik Moon.

Okey Moon, dah tak susah sangat ni kot. KOT laa kan. Good luck untuk MYD 12! :)

~bersambung~


17 comments:

  1. Superb dear... airmata ahkak ni pun dah berderai2.. ohhhh taching giler..

    ReplyDelete
  2. sobs..sobs.. ai pulak yang terharu. Iadid <3

    ReplyDelete
  3. bestt.. i loike..

    ReplyDelete
  4. salam dik..

    Satu E3 yg membuka hati Ar untuk menerima iadid ..semua org ada masa silamnya dan rasanya begitu sukar untuk menyakinkan org lain bahawa diri telah berubah kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm kak.. betul tu. Bkn senang nak pujuk AR tapi iadid tak give up. Tu yg penting-

      -ayumi-

      Delete
  5. Izzati:

    touching sngat..sob sob..harap2 Ad pergi jumpa Iadid dan ckap yg dia dah maafkan Iadid sejak malam solat hajat tu lagi...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moon, sila take note. Heee-

      -ayumi-

      Delete
    2. Hehehehe! Baru perasan komen ni :p btw, pandailah izzati ni teka. hehehe! ;) -Moon-

      Delete
  6. Betapa mudahnya menyatakan keikhlasan kalau hati betul2 ikhlas dan redha. Kesian laa kat Iadid... TQ Ayu...dah habis exam ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iadid kena sabar banyak2.. heheeee. Belum mula pun kak, baru nak start study week. Curi2 masa taip ni..hoho-

      -ayumi-

      Delete
  7. tak terluah kata2 selain terbaikkkkk.touching betul la.akk yg bc ni terasa menusuk ke hati.apatah lagi Ar.Iadid,hang mmg llki melayu sejati plus macho plus superb.klu Ar xnak,mai cni pass kat akk. heheeee. tahniah. tahniah. tahniah.suka sngt2 en3 kali ni.mmg xmenghampakan walau sebesar kuman.heheheee

    ReplyDelete