Tuesday 18 September 2012

Marry Your Daughter ~ Episode 8

MYD ~ Versi Moon menulis~




“Assalamualaikum Nina. Nina kat mana sekarang ni?” Tanya AR sebaik saja Imanina mengangkat panggilan telefonnya. Sejak Iadid ke Labuan, memang hampir setiap hari AR akan menemani Imanina. Ayah dia sendiri pun selalu berpesan supaya dia tengokkan Imanina tu.
“Waalaikumussalam Kak Ad. Nina ada dekat kampus. Kak Ad dah ada dekat mana?”
“I’m on my way to your hostel. Abang Iadid ada call cakap pukul berapa dia sampai?” Pantas AR membuka pintu kereta sebelum memanaskan enjin. Dia memang sedia maklum yang Iadid akan balik hari ni tapi dia tak tahu pukul berapa Iadid akan sampai.
“Dia cakap dalam pukul 1 macam tu.”
“Ohh… okey! Nanti bila Kak Ad dah sampai, Kak Ad call Nina ye. Bye…” Terus telefon bimbit diletakkan di dalam beg tangan dan ketika keretanya ingin keluar dari kawasan parkir, mata AR terbeliak luas apabila melihat seseorang yang sangat dikenalinya.
Iadid!
Iadid tersenyum kecil sebelum menghampiri kereta AR. Sengaja dia ingin membuat kejutan pada AR. Memang sepatutnya flight dia sampai pukul 1 tapi kerana tak tahan menanggung rindu, sanggup dia ambik flight yang lagi awal. Selepas jumpa Imanina tadi, terus dia bergegas datang ke sini. Luruh rindunya bila dapat melihat wajah comel AR.
“Iadid! Bila awak sampai?” Tanya AR pelik ketika Iadid masuk ke dalam keretanya. Iadid hanya tersenyum kecil sebelum menghulur sesuatu pada AR.
“Cenderamata dari Labuan. Hope you like it.”
“Iadid!”
Iadid mula ketawa. “Saya balik awal sebab saya rindukan someone…” ucapnya perlahan sambil menggaru kepalanya yang tak gatal. Dalam hati dia menyambung, “Saya rindukan awak, Ad…”
AR mula berkerut dahi. Rindukan someone? Entah kenapa dia mula jadi serba tak kena. Siapa yang Iadid rindu sangat ni? Dia sedar yang dia mula rasa cemburu tapi sedaya upaya dia menahan supaya rasa cemburu itu tidak terlihat di wajahnya.
“Lepas ni bolehlah pergi jumpa dia…”
“Dah jumpa pun…”
“Ohh…” AR menggigit bibir. Nampak sangat yang Iadid langsung tak kisah untuk bertemu dengannya terlebih dahulu sedangkan dia di sini, daripada hari Iadid pergi sampailah sekarang, tak sabar-sabar untuk bertemu dengan jejaka di sebelahnya ini. Makin lama, makin hatinya dah tangkap leleh dengan Iadid. Apa agaknya ubat yang Iadid guna dekat dia? Baru jumpa dan kenal tapi hati dia dah terjatuh suka dekat Iadid.
“Ad, jom pergi makan nak?”
“Nina dah tahu ke yang awak dah balik?” Soal AR sambil memandu keretanya keluar dari kawasan parkir. Nada suaranya jugak tak seceria tadi. Mungkin kerana terluka dengan kata-kata Iadid tadi.
“Dah.”
“Kita ambik dia dulu la. Lepas tu baru pergi makan…”
“Dia tak nak join. Dia suruh kita pergi makan dulu…” Laju Iadid berkata. AR mengerling Iadid di sebelah. Rupanya Imanina pun dah berpakat dengan Iadid.
“Ajaklah someone yang awak rindu tu sekali.”
“Err… takpelah. Kita pergi makan berdua je dulu.”
AR jungkit bahu tanda tak kisah tapi dalam hati, dia tertanya-tanya siapalah agaknya someone tu?
**
“Ad, saya ada soalan nak tanya awak ni.” Iadid memandang AR yang sejak dari tadi hanya menguis nasi gorengnya. AR mengangkat muka sebelum mengangkat keningnya tanda menyuruh Iadid meneruskan dengan soalannya.
“Awak ada suka siapa-siapa tak?”
AR nyaris-nyaris tersembur air yang tengah diteguknya sekarang. Apa punya soalanlah yang Iadid tanya ni?!
“What?!”
Iadid hanya tersenyum kecil. “Soalan random je ni.”
“Kenapa nak tahu?”
“Sebab mungkin saya boleh tolong dia untuk mendapatkan hati ayah awak.”
AR mengelap mulutnya dengan tisu sebelum memandang Iadid. “Ada…” Jawabnya perlahan.
Iadid yang mendengar terus terkedu. Hampir luruh jantungnya mendengar jawapan AR. AR ada sukakan seseorang?! Entah kenapa dia menyesal tanya soalan macam tu tadi kerana sekarang hatinya dah hampir hancur!
“Siapa dia?”
“A very nice person . Dia selalu ada di samping saya…” AR bermain- main dengan jari-jemarinya. Iadid dikerling sekilas. Memang Iadid seorang lelaki yang baik kerana sentiasa berada di sampingnya dan tidak pernah melakukan perkara-perkara yang dia tak suka.
“Ohh… Nama?” Iadid mengepal penumbuk di bawah meja. Rasa sakit di dada susah untuk ditahan sekarang ni. Bimbang dengan kata-kata yang bakal terluah dari bibir comel AR.
“Ad,” jawab AR. Iadid Arsyad. Sengaja AR mengambil nama belakang Iadid. Kalau sebut Arsyad nanti, nampak sangat peliknya dan mungkin Iadid akan tahu.
“Ad?” Iadid menelan liur. Jangan harap dia nak panggil AR dengan panggilan ‘Ad’ lepas ni. Bila sebut Ad, mesti AR akan teringatkan lelaki tu.
“Saya panggil awak Rania mulai hari ni boleh?”
“Hah?”
“Rania. Tak nak Ad dah…”
“Eh, kenapa pulak?” Tanya AR pelik.
“Sebab awak kan tak suka saya panggil awak Ad,” balas Iadid mudah. Kalau dia tahu nama lelaki yang AR minat tu ‘Ad’… arghh! Terasa macam dirinya sudah tewas di tangan lelaki bernama Ad tu!
“Takpelah kalau nak panggil Ad pun. Saya dah tak kisah dah.”
“Nope.”
Dahi AR dah berkerut seribu. Kenapa pulak dengan Iadid ni? Lama AR memandang wajah Iadid yang kelihatan tenang tapi agak serius. Tiba-tiba dia tersenyum kecil dan berniat nak mengusik Iadid.
“Awak jealous eh?”
“Hah?” Iadid tayang muka terkejut.
“Awak jealous bila tahu saya ada sukakan someone kan?” AR mengukir senyuman manis sambil mengelip-ngelip kelopak matanya. Iadid menelan liur. Kenapa comel sangat makhluk Allah yang satu ni?
“Buat apa nak jealous?”
“Mungkin awak sukakan saya?”
Iadid buat-buat ketawa sebelum dia menjelir lidah dekat AR. “Perasan!”
AR hanya senyum kecil sebelum menyedut air minumannya. Dia tahu yang Iadid takkan sukakan dia. Siapalah dia untuk digandingkan dengan lelaki seperti Iadid kan?
“Cepat habiskan nasi goreng tu. Nanti saya nak bawak pergi satu tempat.”
“Pergi mana?”
“Ikut jelah…” Iadid senyum meleret sambil mengenyit mata. AR gigit bibir sebelum mengangguk kecil.
**
            AR mengikut langkah Iadid masuk ke dalam sebuah kedai muzik yang kelihatan agak klasik dari segi hiasan dalamannya. Berkerut jugak dahinya tadi apabila tiba-tiba Iadid memberhentikan keretanya di hadapan kedai ni tadi. Dia sama sekali tak menyangka yang Iadid akan membawanya ke sini. Ingatkan Iadid nak bawak dia pergi tengok pantai ke apa.
            “Rania, sini…” Iadid menggamit AR yang khusyuk melihat sebuah kotak muzik antik yang sangat comel.
            “Pak cik, ni kawan Syad.”
            AR memandang lelaki yang agak berusia di hadapan mereka sekarang. Lelaki itu mengangguk kecil sambil tersenyum mesra. AR turut mengukir senyuman sebelum memandang Iadid dengan pandangan memohon penjelasan.
            “Pak cik, piano saya ada dekat sini lagi?” Tanya Iadid tanpa memandang AR di sebelahnya. Dia perasan mulut AR sedikit terlopong bila dia cakap ‘piano saya’ tadi.
            “Ada… Pak cik letak dekat bilik belakang.”
            “Terima kasih, pak cik…” Iadid tersenyum sebelum menyuruh AR mengikut langkahnya ke bilik belakang. AR yang masih terpinga-pinga hanya menurut tanpa berkata apa-apa. Iadid pandai main piano?
            Sebaik saja mereka berdua sampai di bilik belakang, mulut AR terlopong kecil apabila melihat ada sebuah piano berwarna hitam yang tersergam indah di tengah-tengah bilik itu. Makin buat dia terlopong adalah apabila Iadid duduk di atas kerusi piano dan mula menekan not-not piano secara rambang.
            “Awak pandai main piano?” Soal AR dengan nada suara yang terkejut. Dia sama sekali tak menyangka yang Iadid pandai bermain piano. Dia ingatkan Iadid mungkin suka main gitar tapi definitely bukan piano!
            “Dah habis grade okey!”
            AR ketawa kecil sebelum menghampiri Iadid. Akhirnya dia duduk di sebelah Iadid dan turut sama menekan not-not piano. Dia cuma tahu satu lagu je. Lagu Happy Birthday. Tu pun bertahun dia belajar!
            “Saya mainkan lagu favourite saya nak?”
            AR mengangguk laju. Gila apa tak nak! Mestilah dia nak. Teringin nak tengok Iadid yang macho dan sentiasa cool ni bermain piano. Mesti nampak sweet kan? AR rasa macam nak tergelak. Boleh pulak dia cakap yang Iadid akan nampak sweet tapi rasanya memang Iadid akan nampak sweet jugak.
            “Lagu ni sebenarnya lagu Taiwan. Tajuk dia Tong Hua. Dalam English, tajuk dia Fairy Tale. Aliff Aziz ada nyanyi lagu ni dalam Malay. Saya nyanyikan dalam Malay ye?”
            AR hanya mengangguk sambil memandang Iadid. Tiba-tiba dia rasa cemburu dekat ‘someone’ tu. Bertuahnya dia sebab dapat cinta Iadid…

Kupeluk indah manisnya cinta,
Semuanya terasa indah,
Bagai di alam cerita cinta,
Hadir bahagia selama-lama

            Iadid mengerling AR di sebelah yang tunduk memandang jari-jemarinya yang bermain di atas not-not piano. Dalam hati, dia berharap yang AR akan memahami maksud di sebalik nyanyian dia ni walaupun dia tahu AR memang agak lambat menangkap perkara-perkara yang berkaitan dengan hati dan perasaan ni.

Katamu kekasih yang sedang kita alami,
Takkan kekal 'tuk selamanya
Mengapa kekasih,
Tiada kau percaya,
Kebenaran cerita kita
Bagaimanakah lagi untuk aku buktikan,
Selamilah pada kejujuranku
Jadikanku arjuna,
Arjuna dihatimu,
Percayalah oh puteri

Bagaimanakah lagi untuk aku buktikan,
Selamilah pada kejujuranku
Jadikanku arjuna,
Arjuna dihatimu,
Percayalah oh puteri
Bagaimanakah lagi untuk aku buktikan,
Selamilah pada kejujuranku
Jadikanku arjuna,
Arjuna dihatimu,
Percayalah oh puteri
Ooooh... Percayalah bidadari.....

            “Iadid…” Panggil AR perlahan selepas Iadid selesai menyanyi. Iadid terus berpaling ke arah AR sebelum matanya terbeliak apabila melihat AR tengah menyapu air mata dan hidungnya merah.
            “Ra…”
“Call me Ad!”
Iadid terdiam. Ikutkan hati, dia ingin mengelap air mata di pipi AR tapi ditahannya. Mana mungkin dia menyentuh AR yang masih belum halal untuknya. Jika AR sudah menjadi isterinya, pasti dia sudah memeluk erat tubuh gadis kesayangannya ni.
“Saya tak peduli siapa ‘someone’ awak tu, Iadid because I really need to tell you this. I…I’m starting to love you, Iadid and ‘Ad’ yang saya cakap tadi tu adalah awak. Iadid Arsyad.  Arsyad, Ad… Saya…” AR mengelap air matanya. Hidung yang berair buat dia tak selesa tapi dia masih belum puas meluahkan isi hatinya. Bila dengar lagu yang Iadid nyanyi tadi, dia nak sangat kalau Iadid sudi jadi arjuna hatinya.
“Ad…” Iadid menyeru lembut nama AR. AR memandang Iadid dengan mata yang sembap. Iadid tersenyum manis sebelum menghulurkan sapu tangannya pada AR.
“Lap air mata tu…”
“Tak nak!”
“Saya tak suka tengok ‘someone’ saya tu nangis. Dia comel bila dia senyum je.”
“Eh?”
“Saya rasa malu sebab awak dulu yang confess. Patutnya saya dulu yang cakap…”
AR terdiam. Apa maksud Iadid?
“Someone yang saya rindu tu… awak.” Iadid menunduk sedikit. “Saya dah sukakan awak sejak dari hari pertama kita jumpa. Awak memang tak kenal saya tapi saya dah lama kenal awak. Saya hanya mampu lihat awak dari jauh selama ni dan bila ayah awak mintak saya jadi bodyguard awak, saya terus setuju. You don’t know how happy I am to be near you. To see you in front me of me. To talk to you…”
Iadid memandang AR yang masih lagi memandangnya dengan mata yang berair. “Saya sayang awak, Ad. No word can explain how much you mean to me.”
AR tersenyum kecil. Terharu dia mendengar luahan hati Iadid. Buat rugi je dia bersedih tadi. Rupanya dialah ‘someone’ di hati Iadid!
“Tapi abah…”
“Don’t worry. Nak dapat anak, kenalah menang hati ayah dia dulu kan? Saya akan cuba untuk memenangi hati ayah awak.”
AR mengangguk kecil sebelum kembali memandang Iadid. “Mainkan lagu lain," pintanya. Malu pulak bila nangis depan Iadid. 
“Anything for you…” ucapnya lembut sebelum mula menekan not-not piano.
“Hmm… Iadid, is this means yang kita…”
“Yes. You are mine and I am yours.” Iadid tersenyum manis dan AR pulak terkedu sebelum turut tersenyum. Haih, comelnya Iadid bila cakap macam tu!

****

Hehehe.. enjoy! :) Ad dengan Iadid dah luah perasaan masing-masing. Ni video lagu yang Iadid nyanyi untuk AR. Tapi saya suka versi English punya tapi tak jumpa lirik dia -.- Apa2 pun, enjoy! :D Pass dekat Kak Rin pulak.


8 comments:

  1. Owhhh....cairnyaaa... You r mine and I am urs.. Perghh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe.. entah kenapa boleh terkeluar mood jiwang time nak ke ending :P terima kasih :)

      ~Moon~

      Delete
  2. best...cpt nye dah confess...hehe..tp still suke pd ad n iadid...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe.. moon tak reti nak bersabor nak buat diorg confess. terima kasih :D

      ~Moon~

      Delete
  3. moved habis la dgn versi liya.adoyaiii.sengih lebar dah ni.bagus betul.akk salute ngn depa berdua ni.xdak la nak main bnyk perasaan sngt.masa pun xrugi mana.huhuu.so sweet la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha! versi liya mmg jadi berterabur cenggini :) terima kasih kak.

      -Moon-

      Delete